Pengaruh Penggunaan Gadget kepada Kanak-kanak dan Tips untuk Kembalikan Positif semasa Memakainya

Donna

Penggunaan gadget kini sangat mudah didapati. Bukan sahaja orang dewasa, kanak-kanak pun dengan senang mengaksesnya. Bukan sentiasa memberikan impak negatif, penggunaan gadget boleh memberikan kesan positif kepada kanak-kanak.

“Tetapi ada kesan positif juga sekiranya kanak-kanak diberikan gadget dalam pengawasan, misalnya kanak-kanak menjadi lebih cepat menerima maklumat pelbagai kerana banyak wawasan maklumat yang disajikan dalam bentuk menarik. Dengan banyaknya wawasan, boleh membantu kanak-kanak menjadi lebih yakin diri.”

Kebimbangan tentang impak negatif penggunaan gadget kepada kanak-kanak pun tidak hilang. Untuk itulah didampingi ibu bapa sangat penting.

Keperluan Mendampingi Kanak-kanak semasa Menggunakan Gadget

Pengaruh Penggunaan Gadget kepada Kanak-kanak dan Tips untuk Kembalikan Positif semasa Memakainya
shutterstock

Peranan ibu bapa sangat penting untuk memantau penggunaan gadget kepada kanak-kanak, kerana kanak-kanak masih memerlukan didampingi dalam menilai apa yang ada dalam lingkungan mereka. Dengan didampingi, membantu meminimumkan pengaruh negatif yang ada di media sehingga nanti kanak-kanak akan belajar juga maklumat seperti apa yang akan mereka terima.

Dengan peranan didampingi ibu bapa, boleh juga meningkatkan kawalan diri kepada kanak-kanak, sehingga tahu bila harus berhenti menggunakan gadget. Untuk itulah perlu dilakukan penapisan seperti yang disampaikan Ikhsan, iaitu seperti berikut:

Dampingi kanak-kanak terus semasa dia menonton. Ini supaya kita boleh maklumkan kepada kanak-kanak yang dia tonton ini baik untuknya atau tidak sesuai dengan umurnya. Kemudian, boleh kita sampaikan kepada kanak-kanak tontonannya itu memberinya manfaat atau tidak. (Ini untuk perkembangan sosialnya).
Gunakan aplikasi yang ada kawalan ibu bapa. Supaya kita boleh memantau dari jauh apa yang ditonton oleh kanak-kanak. Kemudian bila berjumpa dengan kanak-kanak, selepas itu kita boleh membahaskan apa sahaja yang sudah ditonton supaya kanak-kanak juga belajar untuk bercerita apa yang sudah ditontonnya.
Selain itu menetapkan had masa untuk menonton kepada kanak-kanak, sangat penting. Misalnya sehari 30 minit. Kita perlu sampaikan kepada kanak-kanak dan perlu disepakati bersama. Kanak-kanak awalnya akan merengek atau menangis, tetapi kita perlu tegas dan komited. Jika tidak berkomitmen, kanak-kanak akan belajar jika dia akan diberikan gadget jika dia menangis atau merengek.

Buat aktiviti fizikal alternatif, misalnya kita beli Lego atau puzzle atau lain lain. Supaya keperluan bermain kanak-kanak digantikan dengan permainan tanpa gadget.

“Perhatikan bila meletakkan gadget di rumah, sebaik mungkin tidak mudah dijangkau oleh kanak-kanak. Contohnya remot tv tidak disimpan terbuka.” tutupnya.

Tags

Related Post

Leave a Comment