‘Set-jetters’ melihat filem dan rancangan TV untuk memilih destinasi pelancongan

Donna

LONDON, 26 Jun — Mencari inspirasi percutian? Untuk mencari destinasi terbaharu mereka, sesetengah orang beralih kepada rancangan TV dan filem kegemaran mereka — trend yang dikenali sebagai “set-jetting”.

Ia bukan rahsia yang menunjukkan seperti Rabu, Game of Thrones atau Emily di Paris telah meningkatkan pelancongan di bandar atau negara tempat mereka difilemkan. Kejayaan drama tertentu telah meletakkan beberapa destinasi dengan tegas dalam perhatian. Dan ini boleh mewakili peluang perniagaan sebenar untuk lokasi ini, yang berminat untuk memudahkan penggambaran, seperti yang berlaku di Singapura.

Peminat TV dan filem yang meluncur ke seluruh dunia untuk melawat set dunia sebenar yang dilihat pada skrin ialah trend yang dikenali sebagai “set-jetting”.

Rancangan masa lalu seperti Kawan-kawan, Seks dan Bandar dan Gadis Gosip telah memberi inspirasi kepada peminat mereka di seluruh dunia untuk melawat New York, bandar tempat penggambaran siri kultus ini. Perkara yang sama berlaku untuk Harry Potter dan Penguasa Cincin francais, yang masing-masing memberi inspirasi kepada perjalanan ke London — lebih tepat lagi ke King’s Cross Station untuk mencari platform 9¾ — dan ke New Zealand.

Dan trend ini masih jauh dari tamat, memandangkan output pengeluaran besar-besaran daripada tapak penstriman. Menurut kajian dari Morning Consult*, 11 peratus rakyat Amerika yang ditinjau mendedahkan bahawa mereka mengetahui tentang destinasi perjalanan santai yang diambil tahun lepas daripada siri TV atau filem.

Milenial paling suka “set-jetting”

Kajian itu menunjukkan bahawa orang yang telah menonton rancangan popular yang menampilkan destinasi tertentu berkemungkinan besar ingin melawat tempat tersebut berbanding mereka yang belum pernah menonton. Kajian** menggunakan contoh siri Netflix popular yang dibintangi oleh Lily Collins, Emily di Paris.

Walaupun 29 peratus daripada mereka yang ditinjau yang tidak menonton siri itu menyatakan minat yang mendalam untuk melawat Paris, di mana tindakan utama berlaku, peratusan ini meningkat kepada 53 peratus dalam kalangan rakyat Amerika yang ditinjau yang telah menonton rancangan itu.

Trend yang sama boleh dilihat dengan Seattle, terima kasih kepada musim 4 daripada Cinta itu buta (16 peratus vs 39 peratus), tetapi juga untuk London, terima kasih kepada Ted Lasso (31 peratus vs 49 peratus) dan Sicily, berkat kejayaan Teratai Putih (28 peratus vs 41 peratus).

“Set-jetters” yang paling tajam nampaknya adalah Milenium. Kira-kira 21 peratus daripada mereka berkata mereka telah diilhamkan oleh rancangan atau filem apabila memilih destinasi, berbanding 10 peratus daripada Generasi Z, 7 peratus daripada Generasi X dan 5 peratus daripada Baby Boomers.

Menurut penyelidikan daripada Expedia, “di AS, lebih daripada dua pertiga (68 peratus) pengembara mempertimbangkan untuk melawat destinasi selepas melihatnya dalam rancangan atau filem di platform penstriman, dan 61 peratus telah menempah perjalanan. ” — Studio ETX

*Tinjauan yang dijalankan pada 17-19 Mei 2023 antara sampel 1,635 orang dewasa AS yang telah melakukan perjalanan santai pada tahun lalu, dengan margin ralat tidak wajar sebanyak +/-2 mata peratusan.

**Tinjauan dijalankan pada 17-19 Mei 2023 dalam kalangan sampel yang mewakili 2,203 orang dewasa AS, dengan margin ralat tidak berwajaran +/-2 mata peratusan.

Tags

Related Post

Leave a Comment