Menentang graviti: Membaik semula jambatan gantung tali Inca

Donna

CUSCO (Peru), 26 Jun — Berjuntai di atas gaung yang bergelombang, Sungai Apurimac mengalir sekitar 10 tingkat di bawah, Orang Asli Peru tidak menunjukkan rasa takut ketika mereka membaiki jambatan gantung tali Inca yang berusia berabad-abad — yang terakhir di dunia.

Setiap bulan Jun, ahli kumpulan Orang Asli Quechua berkumpul untuk mengikat tali tebal yang diperbuat daripada sejenis jerami Andes, kemudian mengharungi jurang tanpa abah-abah untuk menggantikan bahagian jambatan Q’eswachaka yang haus.

Ia adalah upacara yang menghubungkan masyarakat antara satu sama lain tetapi juga dengan nenek moyang mereka, menurut kepercayaan Quechua.

“Adalah satu kebanggaan bagi kami untuk (membetulkan) jambatan ini,” Braulio Huilca, seorang pelajar berusia 34 tahun memberitahu AFP tentang peranannya dalam upacara tahunan itu.

Ditulis dalam senarai Warisan Budaya Tak Ketara Unesco 10 tahun yang lalu, jambatan itu telah menjadi tarikan pelancong utama dan sumber pendapatan di wilayah Peru di Cusco — juga rumah kepada kubu Inca Machu Picchu.

“Jika kita meninggalkan ini, tradisi itu akan hilang, dan tidak akan ada pendapatan,” kata Felipe Hanampa Huamani, 40.

Ikan duyung yang cemburu

Jambatan itu, diperbuat daripada gentian yang diperoleh daripada q’oya, tumbuhan seperti jerami, mula dibina kira-kira 600 tahun lalu.

Hampir 30 meter (100 kaki) panjang dan 1.2 meter lebar, ia tergantung di atas gaung sedalam sekitar 28 meter.

Selama beberapa minggu setiap tahun, penduduk empat bandar di wilayah Canas berkumpul dan menyediakan jerami untuk membuat tali.

Dengan sabit, wanita dalam skirt pelbagai warna memotong q’oya dan mengumpulkannya dalam berkas yang direndam dalam perigi dan kemudian dihancurkan dengan batu.

Mereka kemudiannya mengikat tali, duduk dalam kumpulan di tepi jalan berdebu.

Wanita mengambil bahagian dalam pengubahsuaian tahunan jambatan tali Q'eswachaka.  — Gambar AFP

Wanita mengambil bahagian dalam pengubahsuaian tahunan jambatan tali Q’eswachaka. — Gambar AFP

Dalam beberapa jam, mereka telah membuat tali tebal yang dipikul oleh lelaki di bahu mereka di sepanjang laluan berliku dan tangga curam ke jambatan.

“Jika kita tidak memperbaharuinya, (tuhan) menghukum kita. Kami mungkin mengalami kemalangan atau sesuatu boleh berlaku kepada kami,” kata Emperatriz Arizapana Huayhua, 54, seorang petani berskala kecil di wilayah itu yang terlibat dalam pengeluaran tali.

Penting dalam fasa awal operasi, wanita tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam langkah terakhir: menurut kepercayaan tempatan, ikan duyung sungai cemburu.

Pengorbanan haiwan

Untuk menjamin bahawa “tiada kemalangan berlaku semasa pembinaan semula,” seorang dukun mengorbankan seekor kambing kepada dewa sebagai sebahagian daripada upacara itu.

Ketika lelaki memakai “chullos” — topi bulu berwarna-warni dengan penutup telinga — meruntuhkan struktur lama, tocang yang haus dan hitam jatuh ke dalam sungai Apurimac.

Jambatan gantung mempunyai beberapa tali tebal yang berfungsi sebagai platform, dengan dua lagi untuk memegang di kedua-dua belah pihak.

Penggantian tali lama mengambil masa tiga hari. Beberapa pekerja mengunyah daun koka untuk tenaga.

Orang daripada komuniti berbeza mengambil bahagian dalam pengubahsuaian tahunan jambatan tali Q'eswachaka.  — Gambar AFP

Orang daripada komuniti berbeza mengambil bahagian dalam pengubahsuaian tahunan jambatan tali Q’eswachaka. — Gambar AFP

Terdapat jambatan logam sempit bersebelahan dengan struktur tali yang juga digunakan oleh masyarakat untuk perdagangan dan pengangkutan.

Kerja selesai apabila dua kumpulan yang bekerja dari kedua-dua belah gaung bertemu di tengah.

Tangisan “Haylly Q’eswachaka!” kedengaran di Quechua, menandakan bahawa masanya telah tiba untuk perayaan perayaan.

Tahun depan, mereka akan melakukannya sekali lagi. — AFP

Tags

Related Post

Leave a Comment