MARA akan menguji bas elektrik Hino Poncho Z EV di Langkawi selama dua tahun bermula September ini

Donna

Majlis Amanah Rakyat (MARA) baru-baru ini mengumumkan rancangannya untuk menguji bas elektrik Hino Poncho Z EV di Langkawi. Akan dikendalikan oleh anak syarikatnya MARA Liner, percubaan itu akan bermula pada September ini dan akan melibatkan dua unit ujian yang telah sejak mereka pergi ke Malaysia.

Mengikut spesifikasi awal yang diumumkan cara kembali pada Jun 2021, Poncho Z EV dilengkapi dengan motor 161kW dan berjalan pada bateri lithium-ion yang mempunyai kapasiti 105kWj walaupun julatnya tidak didedahkan oleh syarikat. Mampu membawa sehingga 32 penumpang, bas mini itu juga dilengkapi dengan 11 tempat duduk.

Ia juga mempunyai port pengecasan CHAdeMO yang tidak mengejutkan memandangkan Hino ialah syarikat Jepun dan CHAdeMO ialah piawaian de facto untuk pengecas DC di Jepun. Bagaimanapun, spesifikasi sebenar bas Poncho Z EV untuk percubaan di Langkawi tidak didedahkan oleh MARA atau Hino Motors.

Walaupun versi elektrik mungkin baharu di Malaysia, Rapid Bus telah menggunakan varian diesel di Pulau Pinang dan Lembah Klang sejak beberapa tahun lalu termasuk perkhidmatan bas ulang-alik percuma ke Parlimen. Ujian di Langkawi yang akan berlangsung dalam tempoh dua tahun itu berhasrat untuk menguji keupayaan Poncho Z EV menyesuaikan diri dengan cuaca dan keadaan jalan raya di Malaysia.

Langkawi kelihatan seperti tempat ujian yang sempurna untuk Poncho Z EV kerana MARA Liner sebenarnya telah menyediakan pulau itu untuk bas elektrik sejak tahun lepas. Dengan bantuan TNB, syarikat telah pun memasang Pengecas pantas DC 120kW di depohnya di Langkawi lengkap dengan empat ruang pengecasan.

Menariknya, pengecas ini kini merupakan satu-satunya pengecas pantas DC di pulau itu. MARA sebelum ini pernah berkata demikian ia mempunyai rancangan untuk menjadikan pengecas ini tersedia kepada orang ramai tetapi kerana mereka belum lagi disenaraikan di PlugShare, kami menganggap bahawa rancangan itu belum lagi menjadi kenyataan.

Menerusi kerjasama dengan Kumpulan SKSbus, MARA Liner kini menjalankan percubaan bagi laluan Kuah ke Padang Matsirat. Berdasarkan gambar dari laman Facebook MARAbas yang digunakan untuk laluan itu berkemungkinan SKSbus LEC-300EV yang digunakan semula daripada armada Bas GoKL City DBKL.

Tags

Related Post

Leave a Comment