Dipakai oleh Bella Hadid, Meghan Markle dan banyak lagi, seluar Capri kembali dalam fesyen

Donna

Di tengah-tengah antara seluar dan seluar pendek, tetapi lebih panjang sedikit daripada seluar pendek Bermuda, seluar Capri tidak pernah menjadi kegemaran fesyen abadi.

Tetapi itu tidak menghalang mereka untuk memerintah dalam almari pakaian wanita pada tahun 1950-an dan 60-an, kemudian sekali lagi pada tahun 90-an dan 2000-an, sebelum kembali dilupakan… sehingga musim ini, iaitu.

Seluar Capri telah muncul semula, dirombak dengan sentuhan segar, dipakai oleh pelbagai selebriti dan diletakkan di landasan oleh jenama mewah utama.

Mula-mula terdapat topi baldi, kemudian seluar bertingkat rendah dengan bahagian atas tanaman, motif rama-rama dan juga babydoll yang dipakai di atas seluar jeans…

Tahun 2000-an telah membuat kemunculan semula yang tidak pernah berlaku sebelum ini dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dan nampaknya trend itu menjadi (sedikit terlalu) ditubuhkan.

Satu lagi peninggalan dekad yang berwarna-warni itu – rasa yang agak meragukan – telah menceburkan diri ke dunia fesyen sejak sekian lama sekarang, dan telah memikat hati ramai selebriti.

Dan kisah itu mungkin berakhir di sana, sekiranya beberapa rumah mewah terkemuka dunia tidak memutuskan untuk meletakkan seluar Capri di landasan minggu fesyen.

Ikon 1950-an

Kami sering mengaitkan seluar potong dengan tahun 90-an dan 2000-an, dan dengan alasan yang kukuh, tetapi seluar yang sangat khusus ini sebenarnya berasal dari akhir 1940-an, khususnya daripada pereka, Sonja De Lennart.

Mereka dikenali sebagai seluar Capri, kerana di pulau Itali dengan nama yang sama, potongan ini menjadi popular.

Kemudian, ikon fesyen seperti Brigitte Bardot dan Audrey Hepburn meletakkan seluar Capri dalam perhatian pada tahun 50-an dan 60-an, membantu gaya itu memasuki almari pakaian wanita.

Seluar Capri kemudiannya secara beransur-ansur ketinggalan zaman sehingga tahun 90-an dan 2000-an, apabila mereka membuat kemunculan semula, sebelum memberi laluan kepada seluar kurus dan langsing yang kini terkenal, yang menjadi kelengkapan kekal dalam almari pakaian wanita.

Dianggap sudah ketinggalan zaman, seluar potong berusia 75 tahun ini telah membuat kemunculan semula yang mengagumkan dalam persada fesyen, daripada landasan hingga ke almari pakaian pelbagai selebriti.

Pada tahun 2021, seluar Capri telah digegarkan oleh Lily-Rose Depp dan Emily Ratajkowski, tetapi tanpa benar-benar berjaya mencetuskan trend.

Walau bagaimanapun, sejak beberapa bulan lalu, seluar ini telah membuat begitu banyak penampilan di jalanan, di rangkaian sosial dan juga di landasan yang ia kelihatan bersedia untuk menjadi salah satu pakaian mesti ada musim panas.

Dengan permulaan, Bella Hadid, Jennifer Lawrence, Lena Situations dan Meghan Markle adalah antara bintang yang telah pun menerima pakai peninggalan masa lalu ini. Dan berdasarkan pertunjukan fesyen terkini, nampaknya mereka tidak lama lagi akan menjadi satu-satunya yang menerima potongan tiga suku ini.

Gucci, Jacquemus, Versace

Untuk musim Musim Luruh/Musim Sejuk 2022, rumah fesyen Itali Gucci mempersembahkan satu siri gaya seluar Capri yang tidak dihiraukan, sama ada daripada koleksinya sendiri atau yang direka dengan kerjasama Adidas.

Ini mendarat dalam bentuk model cetakan sedikit longgar yang dipakai dengan but untuk penampilan yang lebih moden, sama ada untuk wanita atau lelaki.

Tetapi jenama mewah itu bukan satu-satunya yang telah memperkenalkan seluar berpotongan ke dalam koleksinya, ahli genre itu tidak lain dan tidak bukan ialah Jacquemus, yang telah menjadikan Capris sebagai salah satu karya terkenalnya.

Tersedia dalam denim, titik polka dan cetakan lain, ikon tahun 2000-an ini mendapat tempat dalam koleksi Musim Bunga/Musim Panas 2023 pereka Perancis.

Dan trend itu masih di peringkat awal, terutamanya memandangkan seluar berpotongan telah pun memasuki beberapa koleksi untuk musim Autumn/Winter 2023, termasuk tawaran Versace.

Lebih-lebih lagi, seluar potongan pertengahan betis ini sudah menjadi popular di rangkaian sosial, dalam erti kata lain dengan generasi muda, dengan tidak kurang daripada enam juta tontonan untuk hashtag #capripants di TikTok, dan ratusan penampilan dan variasi untuk boot.

Satu perkara yang pasti: sama ada anda suka atau tidak, seluar Capri kelihatan bersedia untuk kembali dalam agenda fesyen.

Related Post

Leave a Comment