NEW YORK, 30 Jun — Markah terkini dalam matematik dalam kalangan pelajar AS berusia 13 tahun berada pada tahap terendah dalam beberapa dekad, menimbulkan kebimbangan daripada ibu bapa, pendidik dan pihak berkuasa. Semasa guru melihat pelbagai cara untuk menggalakkan pembelajaran dalam bidang ini, kajian Turki baharu mencadangkan bahawa muzik boleh menjadi penyelesaian kepada isu bilangan bilangan atau buta huruf matematik.
Dr Ayça Akin dari Universiti Antalya Belek membuat kesimpulan ini selepas menganalisis 55 kajian dari seluruh dunia yang melibatkan sejumlah 78,000 pelajar. Pengkaji mendapati bahawa pelajar mencapai keputusan yang lebih baik dalam matematik apabila muzik adalah sebahagian daripada pelajaran mereka. Muzik boleh disepadukan ke dalam pengajaran matematik dalam beberapa cara. Sebagai contoh, pelajar boleh bertepuk tangan untuk lagu dengan irama yang berbeza semasa mempelajari nombor dan pecahan, atau menggunakan matematik untuk mereka bentuk alat muzik.
Kajian saintifik terdahulu telah menunjukkan bahawa kanak-kanak yang berbakat muzik sering juga berbakat apabila ia datang kepada matematik. Tetapi sehingga kini, saintis tidak dapat menentukan dengan pasti sama ada pengajaran dalam muzik benar-benar meningkatkan kemahiran matematik murid.
Hipotesis ini diuji dengan menganalisis keputusan ujian matematik pelajar yang telah mengambil bahagian dalam bengkel muzik. Kemahiran numerasi dan penyelesaian masalah mereka dinilai sebelum dan selepas mengambil bahagian dalam sesi ini, untuk menentukan sama ada mereka telah memperoleh sebarang faedah dari segi keupayaan matematik. Bengkel yang dimaksudkan terdiri daripada kelas di mana pelajar menyanyi, mendengar dan menggubah muzik; sesi di mana peserta muda belajar bermain instrumen, sama ada secara individu atau sebagai sebahagian daripada kumpulan; dan kelas matematik yang menggabungkan muzik secara langsung.
Disiplin yang lebih dekat daripada yang difikirkan
Dr Ayça Akin mendapati bahawa penggunaan muzik membawa kepada peningkatan dalam kemahiran matematik golongan muda dari semasa ke semasa. Pelajaran matematik yang menyepadukan muzik sebagai sebahagian daripada kelas sangat berjaya, dengan 73 peratus pelajar yang mengambilnya mencapai keputusan yang jauh lebih baik daripada kumpulan kawalan. Dan bukan itu sahaja: 69 peratus pelajar yang belajar bermain instrumen dan 58 peratus daripada mereka yang mendaftar dalam kelas muzik mencapai kemajuan yang lebih besar dalam matematik berbanding golongan muda yang tidak mengambil bahagian dalam mana-mana bengkel muzik pengenalan.
Terdapat beberapa faktor yang membantu menjelaskan fenomena ini, seperti yang digariskan dalam belajarditerbitkan dalam jurnal Pengajian Pendidikan. Penggunaan muzik dalam pengajaran matematik seolah-olah meningkatkan motivasi pelajar dan mengurangkan kebimbangan yang berkaitan dengan pembelajaran subjek yang dianggap sukar dan menuntut. Ia juga membolehkan mereka melihat matematik dalam cahaya baharu. Lagipun, kedua-dua disiplin mempunyai lebih banyak persamaan daripada yang anda fikirkan, seperti penggunaan simbol dan simetri. Mereka juga memerlukan pemikiran abstrak dan penaakulan kuantitatif. Apatah lagi, muzik dan matematik hanya boleh dikuasai dengan latihan berulang, walaupun sesetengah orang secara semula jadi mendapati ia lebih mudah daripada yang lain.
Itulah sebabnya Dr Ayça Akin menyeru guru untuk memikirkan semula cara orang muda diajar matematik. “Menggalakkan guru matematik dan muzik untuk merancang pelajaran bersama-sama boleh membantu mengurangkan kebimbangan pelajar tentang matematik, di samping meningkatkan pencapaian,” katanya dalam satu kenyataan. — Studio ETX