LOS ANGELES, 17 Julai— Gembar-gembur mengelilingi keluaran yang akan datang Barbie filem, di pawagam AS 21 Julai, tidak menunjukkan tanda-tanda perlahan. Di TikTok, ini telah menimbulkan trend baharu yang menunjukkan pengguna web — terutamanya lelaki — berada berubah menjadi Barbie selepas menghirup milkshake merah jambu.
Margot Robbie dan Ryan Gosling mengambil peranan utama dalam masa akan datang Barbie filem, diarahkan oleh Greta Gerwig dan diilhamkan oleh dunia yang sangat merah jambu anak patung terkenal itu. Daripada rupa imej pertama dari filem itu, jenaka ironis dan lidah akan menjadi tumpuan dalam filem cereka yang sangat dinanti-nantikan ini. Dan TikTokers tidak mempunyai kekurangan itu. Idea terbaharu mereka, yang telah menjadi tular di rangkaian sosial, melibatkan minum susu kocak merah jambu Barbie — yang dicipta dengan kerjasama Cold Stone Creamery, Mattel dan Warner Bros. Hasilnya, hashtag Barbie Shake telah mendapat kira-kira 15 juta tontonan di TikTok .
Video biasanya dalam bentuk yang sama. Pertama, TikToker boleh dilihat memakai pakaian biasa mereka yang kasual. Selepas menghirup milkshake merah jambu viral, mereka kemudian berputar atau muncul semula dalam pakaian terus keluar dari almari merah jambu Barbie yang sempurna. Dan semuanya untuk bunyi lagu Aqua yang legenda Dunia Barbie bermain di latar belakang. Video yang paling terkenal, daripada Petrol Whistlin — biasanya akaun automotif — telah dilihat kira-kira 2.5 juta kali. Ia menunjukkan seorang lelaki muda berdiri di hadapan Mustang biru, memakai topi ke belakang, kemeja-T hitam, seluar pendek khaki dan kasut hitam. Selepas mencuba minuman itu, dia berpusing dan kembali ke hadapan kamera dengan memakai baju merah jambu bersimpul, seluar pendek asalnya digulung tinggi, dan kereta itu bertukar menjadi merah jambu-ungu.
Terdapat banyak variasi pada trend ini. Beberapa ubah suai Barbie melibatkan memakai hanya satu item merah jambu, seperti hutchbucketz, manakala pengguna lain, seperti p.dub21, menambah penapis untuk paparan merah jambu mereka sendiri. Secara umum, trend Barbie Shake ini didorong terutamanya oleh lelaki. Tetapi beberapa wanita juga terlibat dalam tindakan itu, seperti TikToker Vy Qwaint.
The Barbie filem, yang dibuka di pawagam AS pada 21 Julai, sudah menjadi popular di rangkaian sosial. Ia telah melahirkan banyak meme, serta cabaran aneh seperti “Cabaran Kaki Barbie,” yang melibatkan mencipta semula postur melengkung kaki anak patung Barbie.
Milkshake juga membuktikan sumber inspirasi di TikTok. Musim panas ini, milkshake ungu yang dijual oleh pengguna rangkaian sosial McDonald’s yang sangat menggembirakan, yang menyiarkan video TikTok dengan suasana filem seram. — Studio ETX