Madrid menyertai perlumbaan untuk pelancong berbelanja tinggi dengan pertaruhan hotel lima bintang

Donna

MADRID, 27 Jun — Ketika sekatan perjalanan wabak mula dilonggarkan pada musim bunga 2021, pelancong asing yang kembali ke Madrid mendapati pusat bandar itu telah diubah suai.

Kawasan yang lebih terkenal dengan asrama bajet, kedai cenderahati yang tidak kemas dan jalan yang tersumbat kereta kini mempunyai turapan yang lebih luas, zon pejalan kaki dan jalan yang menurut dewan bandar Madrid adalah lebih selamat dan bersih.

Facelift itu adalah sebahagian daripada rancangan bandar itu untuk menarik rangkaian hotel lima bintang kerana ia mendorong sektor pelancongan mewah sehingga kini dikuasai di Eropah oleh Paris, London dan Milan.

Hotel mewah bermunculan di seluruh pusat ibu kota Sepanyol. Four Seasons Hotels Ltd membuka sebuah hotel berhampiran pusat Puerta del Sol selepas pengubahsuaian tujuh bangunan termasuk bekas cawangan bank. Kompleks 1,500 meter persegi itu termasuk pusat beli-belah untuk jenama mewah termasuk Dior dan Hermes.

Marriott International membuka semula Istana Santo Mauro selepas kerja-kerja pengubahsuaian semasa pandemik dan pada bulan Jun mula merombak Istana Westin, menambah 400 bilik. Ritz yang berdekatan baru-baru ini telah dinaik taraf kepada jenama Mandarin Oriental Ritz yang mewah. Universal Music memilih Madrid untuk pelancaran hotel lima bintang pertamanya.

“Kami memilih Madrid kerana ia kurang diwakili dalam segmen mewah selama bertahun-tahun,” kata Richard Brekelmans, naib presiden Marriott untuk Eropah Selatan, memetik banyak muzium seni, teater dan restoran di bandar itu sebagai tarikan utamanya.

Madrid berharap untuk mengelakkan tepu yang dilihat di Barcelona atau kepulauan Balearic, sambil bertaruh bahawa sektor mewah membantunya menjana pendapatan yang sama. Barcelona, ​​sebaliknya, mengehadkan bangunan atau pembesaran hotel di pusatnya untuk menangani jumlah pelawat yang tidak terurus.

Madrid akan mempunyai lebih 2,700 bilik hotel mewah menjelang akhir 2023, meningkat 50 peratus daripada sedekad lalu, menurut laporan syarikat perkhidmatan hartanah komersial JLL.

Seorang pekerja menyusun troli dalam suite di Hotel Thompson Madrid Hyatt, di tengah Madrid, Sepanyol, 13 Jun 2023. — Gambar Reuters

Seorang pekerja menyusun troli dalam suite di Hotel Thompson Madrid Hyatt, di tengah Madrid, Sepanyol, 13 Jun 2023. — Gambar Reuters

Bandar ini mempunyai 33 hotel baharu dalam perancangan, separuh daripadanya dalam segmen kelas atasan, berbanding 13 projek di Barcelona, ​​kata firma perunding Colliers dalam laporan lain. Pelaburan hotel Madrid mencapai rekod €802 juta (RM4.09 bilion) pada 2022, tiga kali ganda berbanding Barcelona, ​​katanya.

“Kami melihat potensi besar…di Amerika Syarikat, Madrid sebelum ini tidak diketahui,” kata Carlos Erburu, pengarah besar hotel Thompson pertama di Eropah untuk Hyatt Hotels Corp, yang dibuka di Madrid pada akhir 2022.

“Komitmen yang ditunjukkan pihak berkuasa di Madrid untuk hotel berbanding Barcelona adalah lebih besar.”

Kadar bilik meningkat

Ketibaan hotel mewah telah menandakan kemuncak baru dalam kadar bilik.

Antonio Catalan, rakan kongsi di Istana Santo Mauro, berkata kadar bilik paling mahal di sana telah meningkat daripada sekitar €400 semalam sebelum wabak kepada €1,200 semalam. Penghunian kekal stabil walaupun kadar bilik meningkat, setengah dozen pengurus hotel memberitahu Reuters.

“Kami masih mempunyai kadar pada separuh daripada Paris dan di bawah Rom,” tambah Catalan. Tiga pengurus hotel mewah berkata mereka menjangkakan harga boleh meningkat lebih banyak pada tahun-tahun akan datang.

Rangkaian restoran mengekori mereka.

Robuchon International, pemegang 15 bintang Michelin di seluruh tempatnya, membuka restoran tiga tingkat di Madrid tahun lepas.

Seorang pekerja menunggu pelanggan di restoran The Omar di Hotel Thompson Madrid Hyatt di tengah Madrid, Sepanyol, 13 Jun 2023. — Gambar Reuters

Seorang pekerja menunggu pelanggan di restoran The Omar di Hotel Thompson Madrid Hyatt di tengah Madrid, Sepanyol, 13 Jun 2023. — Gambar Reuters

Alejandro Pitashny, seorang pelabur Argentina, telah membuka empat restoran di ibu negara Sepanyol sejak 2018. Dia juga telah melabur dalam pangsapuri sewa pendek mewah dan sedang berusaha untuk membeli sebuah hotel tahun ini di bandar itu.

“Saya yakin dengan industri pelancongan Madrid,” katanya.

Orang Amerika yang kaya menyertai orang Amerika Latin termasuk Madrid sebagai sebahagian daripada perjalanan Eropah mereka, kata pengurus. Jumlah pelawat AS ke Sepanyol meningkat 25 peratus pada April berbanding bulan yang sama pada 2019, data rasmi menunjukkan. Beberapa pengurus juga melihat peningkatan dalam bilangan pelawat Asia.

Pertaruhan ke atas kemewahan dicerminkan dalam perbelanjaan. Pelancong asing di Madrid membelanjakan €336 sehari pada bulan April — dua kali ganda purata kebangsaan.

“Kami sedang berusaha untuk menangkap pelancong antarabangsa dengan perbelanjaan tertinggi,” kata pengarah pelancongan Madrid, Luis Martin.

Syarikat penerbangan juga mengejar. Iberia Sepanyol mengembangkan penerbangannya ke AS dan Amerika Latin pada musim panas ini sebanyak 15 peratus berbanding 2019, manakala Air China baru sahaja menambah penerbangan ke Madrid daripada satu kepada empat seminggu. China Eastern akan mempunyai lima penerbangan setiap minggu ke Madrid mulai bulan ini.

Semua ini bermakna lebih banyak pekerjaan. Pekerjaan dalam sektor pelancongan Madrid telah berkembang sebanyak 15 peratus sejak 2019, berbanding 5.4 peratus secara nasional. Kebanyakan pertumbuhan itu adalah dalam hotel empat dan lima bintang, kata Jose Maria Martinez dari kesatuan sekerja CCOO.

“Sektor pelancongan Sepanyol sentiasa cuba bersaing dengan destinasi lain pada harga rendah,” katanya.

“Sesetengah syarikat telah membuat keputusan bahawa adalah lebih baik untuk bertaruh pada format yang lebih menguntungkan.” — Reuters

Tags

Related Post

Leave a Comment