LONDON, 19 Julai ― Artis masa kini mempunyai palet warna yang hampir tidak terhingga untuk digarap. Tetapi terdapat segelintir warna “istimewa”, seperti merah jambu Barbie, yang tidak boleh digunakan secara bebas. Sesetengah artis menentang eksklusiviti warna ini dengan mengeluarkan pigmen eksklusif mereka sendiri.
Stuart Semple adalah daripada mereka. Artis British baru-baru ini melancarkan warna merah jambu neon baharu yang mengingatkan warna yang dikaitkan dengan Barbie. Dia telah mengambil persamaan ini secara melampau, memanggil naungan “Pinkie ― The Barbiest Pink.” Tetapi inisiatif ini tidak seharusnya dilihat sebagai penghormatan kepada anak patung paling terkenal di dunia, sebaliknya sebagai tindakan protes.
Sebabnya ialah pengeluar mainan Mattel, yang telah memasarkan anak patung itu sejak 9 Mac 1959, memegang hak eksklusif untuk penggunaan Barbie Pink, menghalang orang lain daripada menggunakannya. Dan Stuart Semple mengambil pendirian menentang eksklusiviti warna ini. “Tiada warna yang sepatutnya dimiliki oleh sebuah syarikat, terutamanya sebuah syarikat yang menjana berbilion-bilion dolar pada masa artis dan pencipta benar-benar bergelut,” katanya kepada Artnet News.
Warna “Pinkie ― The Barbiest Pink” tersedia untuk dibeli di laman web Culture Hustle, berharga AS$34.99 untuk botol 150ml. Sesiapa sahaja bebas untuk membeli sendiri dos “Barbiest Pink” ini kecuali Mattel dan sesiapa sahaja yang berkaitan dengannya. Kecaman yang jelas terhadap syarikat Amerika itu, hanya beberapa hari sebelum pengeluaran yang ditunggu-tunggu Barbie filem, di pawagam AS, 21 Julai.
Warna perselisihan
Mattel telah menarik diri untuk mempromosikan filem cereka baharu Greta Gerwig, yang dibintangi oleh Margot Robbie dan Ryan Gosling. Syarikat itu telah menandatangani pelbagai perjanjian pelesenan untuk memastikan bahawa seluruh dunia mendapat rasa untuk Barbie pada musim panas ini. Daripada pakaian dan palet solekan kepada semua jenis mainan dan konsol permainan video, rangkaian produk gula-gula merah jambu telah muncul di kedai dalam beberapa minggu kebelakangan ini untuk memastikan Barbie berada dalam agenda budaya pop. Sebuah rumah agam di Malibu, yang diilhamkan oleh DreamHouse anak patung yang terkenal itu, malah telah disediakan untuk disewa, secara percuma, selama dua malam di platform Airbnb, untuk meningkatkan lagi potensi manfaat ekonomi bagi filem blockbuster yang menelan kos AS$100 juta.
Walau bagaimanapun, tidak ada persoalan tentang Mattel mengalah dengan penggunaan Barbie Pink yang terkenal. Beberapa artis telah memperuntukkan warna pada masa lalu, termasuk pelukis Perancis Yves Klein dan warna biru tuanya yang terkenal, IKB (International Klein Blue). Sementara itu, pengukir dan artis visual Anish Kapoor, memperoleh paten untuk Vantablack, kulit hitam paling hitam di dunia, pada 2016. Perbuatan ini menimbulkan kemarahan dunia seni dan mendorong Stuart Semple untuk memasarkan merah jambu paling merah jambu di dunia pada tahun yang sama. Teduh ini tersedia secara percuma untuk semua orang… kecuali Anish Kapoor. Pada masa itu, yang terakhir bertindak balas dengan pantas kepada Stuart Semple dalam siaran Instagram yang bercakap untuk dirinya sendiri. ― Studio ETX