Bolehkah muzik membantu memerangi gangguan bahasa perkembangan pada kanak-kanak?

Donna

SYDNEY, 11 Julai — Belajar bercakap datang secara semula jadi kepada kanak-kanak. Tetapi ada yang merasa sukar untuk berkomunikasi melalui bahasa, walaupun tidak ada sebab yang jelas untuk mengharapkan kesukaran seperti ini. Menurut kajian baharu, muzik boleh membantu kanak-kanak yang mengalami masalah pertuturan dan pemprosesan bahasa untuk mencari suara mereka.

Penyelidik di Universiti Western Sydney di Australia dan Pusat Penyelidikan Neurosains Lyon di Perancis telah menyiasat faedah muzik untuk pembelajaran bahasa dalam kalangan kanak-kanak yang sangat muda. Untuk melakukan ini, mereka menjalankan eksperimen dengan 15 kanak-kanak berbahasa Perancis yang mengalami gangguan perkembangan bahasa dan 18 yang tidak mengalami kesukaran sedemikian, semuanya berumur antara 5 dan 13. Mereka meminta mereka mendengar irama biasa atau tidak teratur selama 30 saat, diikuti dengan beberapa siri enam frasa. Kanak-kanak diminta mengulanginya setepat mungkin semasa pasukan penyelidik merekodkannya.

Rakaman ini menunjukkan bahawa irama muzik biasa meningkatkan keupayaan kanak-kanak untuk mengulang frasa dengan tepat. Ini adalah benar sama ada mereka mengalami kesukaran menyatakan diri mereka secara lisan atau tidak. “Kami mendapati bahawa pada semua kanak-kanak – termasuk mereka yang mengalami masalah bahasa – ayat-ayat lebih dapat diulang dengan kuat selepas kanak-kanak mendengar irama muzik biasa berbanding dengan irama muzik yang tidak teratur,” kata Dr Anna Fiveash, seorang pakar kognitif. ahli psikologi di Western Sydney University dan pengarang utama bersama belajarditerbitkan dalam jurnal Sains Pembelajarandipetik dalam a baru dilancarkan.

Pasukan penyelidik mendakwa bahawa penemuan ini mewakili satu kejayaan dalam memahami pemerolehan kemahiran perbualan dalam kalangan kanak-kanak. Malah, dianggarkan 3 hingga 7 peratus penduduk dunia mengalami gangguan bahasa. Adalah penting untuk mengesan kesukaran ini seawal mungkin, kerana kekurangan komunikasi lisan pada usia apabila kanak-kanak lain bercakap dengan mudah boleh menjejaskan perkembangan kognitif, afektif dan sosial kanak-kanak yang mengalami kesukaran dalam mengekspresikan diri mereka. Tetapi tidak semua kelainan dalam perkembangan bahasa kanak-kanak semestinya serius: kebanyakannya membetulkan diri mereka secara semula jadi sebaik sahaja kanak-kanak memasuki tadika. Walau bagaimanapun, isu yang paling berterusan mungkin memerlukan rujukan kepada pakar untuk mengelakkannya daripada berkembang dari semasa ke semasa dan menjejaskan pemerolehan bahasa bertulis.

Bagi pengarang bersama kajian, Dr Enikő Ladányi, penemuan ini boleh membantu meningkatkan amalan terapi pertuturan semasa. “Keterbatasan dalam pemprosesan bahasa pada kanak-kanak yang mengalami gangguan bahasa perkembangan boleh mengakibatkan perjuangan untuk memahami rakan sebaya, guru dan ibu bapa mereka; menyukarkan untuk meluahkan fikiran dengan cekap, yang boleh membawa kepada akibat sepanjang hayat dalam kehidupan akademik dan sosial individu. Terapi pertuturan-bahasa yang berkesan adalah penting untuk mengurangkan akibat ini untuk meningkatkan hasil perkembangan untuk kanak-kanak, dan penemuan terbaru kami boleh membantu menambah dan menambah baik garis panduan dan amalan terapi pertuturan semasa,” kata penyelidik itu dalam satu kenyataan. — Studio ETX

Tags

Related Post

Leave a Comment