Bagaimanakah maskot McDonald’s Grimace menjadi ikon aneh? (VIDEO)

Donna

NEW YORK, 5 Julai — Diperkenalkan pada tahun 1970-an, watak Grimace bukanlah maskot McDonald yang paling terkenal. Namun, Grimace yang kini menjadi viral di rangkaian sosial, didorong oleh kegilaan untuk berkongsi video yang diilhamkan oleh filem seram. Dipersembahkan pada pelancaran sebagai watak jahat, imej maskot ungu ini telah berubah sepanjang 50 tahun. Sehinggakan, walau bagaimanapun, watak itu telah menjadi simbol komuniti LGBTQIA+.

Kebelakangan ini, trend pelik yang dipanggil “Grimace Shake” telah muncul di TikTok. Pengguna media sosial Amerika sedang merakamkan diri mereka sambil menghirup milkshake ungu, sebelum menggeliat di atas tanah sambil muzik ngeri dimainkan. Yang lain pergi sejauh untuk meludahkan minuman melalui mulut atau hidung mereka — konsep yang dipentaskan dengan bijak mengingatkan adegan filem seram. Malah pelakon Amerika Courteney Cox (Kawan-kawan) telah menyertai dengan keseronokan.

Semuanya bermula dengan ulang tahun ke-52 maskot McDonald’s Grimace, yang disambut tahun ini. Untuk majlis itu, rangkaian makanan segera mengeluarkan menu istimewa, termasuk milkshake ungu, Grimace Shake. Aksi pemasaran ini memberi TikToker thefrazmaz idea untuk menggunakan minuman berwarna pelik ini untuk membuat klip video berinspirasikan filem. Dalam video, lelaki muda itu menjelaskan bahawa dia telah diilhamkan oleh trend sebelum ini, melibatkan burger Burger King’s Spider Verse, yang melibatkan penggambaran sendiri memakan burger merah sebelum berakhir di dalam ambulans. Pada hakikatnya, kedua-dua makanan tidak mempunyai rasa yang teruk atau akan membawa kepada peristiwa yang dibayangkan oleh TikTokers yang kreatif. Malah, pengguna mengatakan Grimace Shake sebenarnya rasanya seperti susu dan bijirin berperisa buah merah. Tetapi trend ini telah membantu memulihkan populariti maskot yang telah lama dilupakan.

@snackgoon McDonalds baharu ini #cemberut goyang membuatkan saya berasa pelik #grimaceshake #grimacebirthday bunyi asal – Gooner

Maskot yang terlepas pandang

Dicipta pada awal 1970-an oleh McDonald’s, makhluk fiksyen itu gagal memenangi hati pengguna pada masa itu. Pada akhir 1990-an dan awal 2000-an, rangkaian makanan segera yang terkenal itu menampilkan watak-watak dari dunia khayalan McDonaldland dalam pengiklanannya, termasuk Ronald si badut, Officer Big Mac, Hamburglar, Datuk Bandar McCheese, Grimace dan lain-lain. Pada mulanya, maskot ungu itu digelar “Evil Grimace,” dan dianggap sebagai raksasa jahat yang mencuri susu kocak kanak-kanak. Tetapi penampilannya yang pada mulanya jahat berubah selama bertahun-tahun menjadi makhluk yang lebih lembut dan lebih mesra. Walaupun dengan kejayaan yang terhad. Grimace kemudiannya hilang sepenuhnya daripada kempen promosi. Sehingga tahun 2003, hanya Ronald, badut terkenal, telah dikenali oleh pencinta burger sebagai maskot McDonald’s. Tetapi sejak Jun, yang juga menandakan Bulan Kebanggaan, komuniti LGBTQIA+ telah menggunakan semula maskot itu sebagai ikon aneh.

Ikon yang aneh

Semasa perayaan Pride, orang ramai dilihat keluar dengan memakai kostum Grimace, seperti di St Louis Pride Fest di AS atau pada perarakan Pride di Filipina. Di Twitter, mencari “Grimace Gay” mendedahkan meme tetapi juga seni peminat dan mock-up lain, menaikkan raksasa itu kepada status maskot berpakaian pelangi. Seorang pengguna juga menulis tweet bahawa “ungu dalam bendera gay adalah untuk Grimace.” Digelar “Mother Grimace” (istilah yang berasal daripada slanga LGBTQIA+ untuk menggambarkan orang yang berpengaruh), maskot itu boleh dilihat memakai gaun, seluar ketat jala dan tumit. Jadi apakah identiti Grimace? Menurut jurucakap McDonald yang dipetik oleh Insider, identiti Grimace adalah cair. “Sama ada dia seorang peminat rasa, milkshake atau hanya gumpalan ungu kegemaran anda — bahagian terbaik tentang Grimace ialah dia bermaksud perkara yang berbeza kepada orang yang berbeza,” kata jurucakap itu. — Studio ETX

Tags

Related Post

Leave a Comment