Pencarian Norway untuk ’emas hitam’ daripada bateri kereta terpakai

Donna

OSLO, 1 Julai — Memakai kot makmal putih dan dengan topeng gas dalam jangkauan, Ole Jorgen Gronvold mengukur kelembapan serbuk gelap yang menarik yang disebut-sebut sebagai “emas hitam” planet seterusnya.

Tetapi “emas hitam” ini – istilah yang biasanya merujuk kepada minyak – sebenarnya baik untuk Bumi.

Di tenggara Norway terletak kilang terbesar di Eropah untuk mengitar semula bateri kereta elektrik terpakai atau rosak, mengubahnya menjadi serbuk, atau “jisim hitam”, yang terdiri daripada nikel, mangan, kobalt, litium dan grafit.

Apa yang dipanggil mineral kritikal ini – komponen penting dalam banyak teknologi tenaga bersih — akan digunakan semula untuk membuat bateri baharu, roda gigi utama dalam peralihan kepada ekonomi ternyahkarbon.

“Lebih tinggi kualiti komponen, lebih mudah untuk menggunakannya untuk kitar semula,” kata Gronvold, seorang juruteknik makmal di Hydrovolt, usaha sama antara gergasi aluminium Norway Norsk Hydro dan pembuat bateri elektrik Sweden Northvolt.

Loji Hydrovolt dibuka tahun lepas di bandar pelabuhan Fredrikstad.

Dalam beberapa bulan akan datang, tapak itu dijangka dapat memproses 12,000 tan pek bateri lithium-ion setahun, bersamaan dengan 25,000 bateri kereta elektrik.

Peneraju industri Norway, di mana tenaga elektrik hampir dijana secara eksklusif oleh tenaga boleh diperbaharui, adalah juara dunia kereta elektrik sifar pelepasan tanpa bertanding, dengan yang kedua menyumbang lebih daripada 80 peratus pendaftaran kereta baharu.

‘Lombong Di Atas Tanah’

Dikosongkan daripada elektrik, pek bateri yang mengagumkan itu – mereka seberat setengah tan setiap satu – secara kaedah diasingkan untuk mendapatkan semula sehingga 95 peratus bahan.

Aluminium dikitar semula oleh Norsk Hydro, manakala serbuk “jisim hitam” dijual kepada pembuat bateri.

“Ini adalah emas hitam yang memberi kita kehidupan”, kata Glenn Ostbye, pemangku ketua Hydrovolt, mengetuai lawatan ke kilang yang memakai topi keledar keselamatan dan cermin mata.

“Emas hitam” disebut-sebut sebagai mesra alam kerana ia berasal dari proses kitar semula dan bukannya dilombong di negara yang jauh.

“Kitar semula bateri adalah, dalam banyak cara, alternatif kepada lombong. Kami telah membina sebuah lombong di atas tanah”, kata pengarah operasi Hydrovolt Andreas Frydensvang.

“Bateri boleh diubah menjadi bateri baharu hingga tak terhingga”, katanya.

Kitar semula juga membantu meningkatkan kemerdekaan Eropah dalam hal mineral kritikal, dengan pandemik Covid dan perang di Ukraine menonjolkan pergantungan bermasalah benua itu terhadap bahan mentah yang diimport.

Di Eropah, “kami mempunyai pasaran yang besar untuk produk tetapi kami sebenarnya tidak mempunyai begitu banyak sumber kami sendiri”, Julia Poliscanova, ketua mobiliti elektrik di pertubuhan bukan kerajaan Pengangkutan & Alam Sekitar.

“Secara global, kami bukan kuasa besar perlombongan untuk tembaga, kobalt atau nikel”, katanya, sambil menambah bahawa kitar semula sisa adalah pilihan yang jelas.

“Dan anda boleh mengitar semula lebih cepat daripada anda boleh memulakan lombong baharu”.

Kemerdekaan Eropah

Menurut Transport & Environment, kumpulan kempen pengangkutan bersih Eropah, mengitar semula bateri lama boleh menampung sekurang-kurangnya lapan dan 12 peratus daripada keperluan mineral kritikal Eropah pada 2030, dan antara 12 dan 14 peratus pada 2035.

Parlimen Eropah baru-baru ini menerima pakai peraturan yang bertujuan menjadikan bateri lebih mampan dan lebih mudah dikitar semula.

Tetapi, menegaskan Poliscanova, Eropah juga perlu berhenti mengeksport “jisim hitam” berharganya ke negara ketiga, terutamanya China dan Korea Selatan, dan membangunkan kilang pemprosesan hidrometalurginya sendiri.

Pautan penting lain dalam rantaian kitar semula ini, yang memungkinkan untuk mengekstrak logam yang terkandung dalam serbuk, masih berskala rendah di Eropah, hanya dikendalikan oleh beberapa syarikat seperti Revolt di Sweden dan Eramet di Perancis.

Subsidi kerajaan juga diperlukan supaya banyak loji bateri yang dirancang dapat melihat cahaya hari, mewujudkan ekosistem yang menguntungkan kitar semula, kata Poliscanova.

Kilang Fredrikstad ialah projek perintis dan pelan tindakan itu dijangka akan dieksport, dengan Hydrovolt merancang tapak kedua “dalam satu atau dua tahun”.

“Perkara yang paling penting bagi kami ialah tahap penggunaan kereta elektrik, supaya terdapat takungan bateri akhir hayat,” kata Frydensvang.

“Oleh itu, kami sedang melihat negara seperti Jerman, Perancis dan sedikit di Amerika Syarikat.” — Studio ETX

Tags

Related Post

Leave a Comment