LONDON, 29 Jun — Semakin sedikit golongan muda membaca untuk kesenangan. Namun aktiviti ini sangat bermanfaat kepada mereka dari segi kognitif, intelek dan tingkah laku, terutamanya jika mereka mula membaca pada usia awal, satu kajian baru mendedahkan.
Penyelidik di UK dan China telah menyiasat pelbagai faedah membaca “masa lapang” dengan menganalisis data daripada kohort Otak Remaja dan Pembangunan Kognitif, yang diambil sebagai sebahagian daripada kajian membujur terhadap lebih 10,000 remaja muda di Amerika Utara. Para saintis ingin menentukan sama ada membaca untuk keseronokan pada awal kanak-kanak menyumbang kepada perkembangan otak dan kognitif orang muda.
Memang, pakar dan guru sering menegaskan keperluan untuk kanak-kanak menyelami keseronokan membaca sejak kecil. Itulah sebabnya mereka menggalakkan ibu bapa membaca cerita dengan anak-anak mereka untuk memberikan mereka cinta buku yang berpanjangan. Tetapi sebelum ini, saintis tidak pasti sama ada aktiviti ini melibatkan mekanisme kognitif dan otak yang boleh memberi manfaat kepada anak muda apabila mereka meningkat dewasa.
Untuk menguji hipotesis ini, penyelidik dari Universiti Cambridge, Warwick dan Fudan menganalisis pelbagai data, termasuk temu bual klinikal, ujian kognitif, penilaian mental dan tingkah laku serta imbasan otak. Mereka melibatkan remaja yang mula membaca untuk keseronokan pada usia yang agak awal (antara 2 dan 9), dan orang lain yang mula membaca kemudian, atau tidak sama sekali.
Hampir separuh daripada peserta (48 peratus) dalam kajian ini – diterbitkan dalam jurnal Perubatan Psikologi — telah membaca sedikit untuk keseronokan atau baru mula melakukannya kemudian pada zaman kanak-kanak mereka. Separuh lagi daripada kumpulan itu telah menghabiskan antara tiga dan sepuluh tahun membaca untuk kesenangan.
Dua belas jam seminggu sudah memadai
Imbasan otak kohort remaja membolehkan para saintis memerhatikan bahawa peserta yang telah mula membaca untuk keseronokan pada usia awal mempunyai jumlah kawasan dan jilid otak yang sederhana besar berbanding rakan sebaya mereka yang telah membaca masa lapang kemudian. Fenomena ini amat ketara bagi kawasan otak yang memainkan peranan penting dalam fungsi kognitif dan yang dikaitkan dengan kesihatan mental, tingkah laku dan perhatian yang lebih baik.
Lebih-lebih lagi, pasukan penyelidik mendapati bahawa remaja yang mula membaca untuk keseronokan pada zaman kanak-kanak menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada yang lain bukan sahaja di sekolah, tetapi juga pada ujian kognitif yang mengukur pembelajaran lisan, ingatan dan perkembangan pertuturan. Di samping itu, mereka menunjukkan lebih sedikit tanda-tanda tekanan dan kemurungan berbanding rakan sebaya mereka yang menemui kegembiraan membaca pada masa kanak-kanak, dan mempunyai lebih sedikit masalah tingkah laku.
Bagi pengarang bersama kajian Barbara Sahakian, seorang profesor neuropsikologi klinikal di Universiti Cambridge, penemuan ini menunjukkan bahawa membaca bukanlah hobi yang remeh. “Membaca bukan sekadar pengalaman yang menggembirakan — ia diterima secara meluas bahawa ia memberi inspirasi kepada pemikiran dan kreativiti, meningkatkan empati dan mengurangkan tekanan. Tetapi selain daripada ini, kami menemui bukti penting bahawa ia dikaitkan dengan faktor perkembangan penting dalam kanak-kanak, meningkatkan kognisi, kesihatan mental dan struktur otak mereka, yang merupakan asas untuk pembelajaran dan kesejahteraan masa depan,” katanya dalam satu kenyataan.
Menariknya, kanak-kanak tidak perlu menghabiskan berjam-jam sehari dengan hidung mereka dalam buku untuk mendapat manfaat daripada kesan yang diterangkan oleh penyelidik. Dua belas jam seminggu adalah optimum, nampaknya. Di luar itu, faedah membaca “keseronokan” berkurangan pada golongan muda, yang para penyelidik kaitkan dengan kesan buruk gaya hidup yang tidak aktif. — Studio ETX