Syarikat penerbangan Malaysia Aviation Group (MAG) yang termasuk Malaysia Airlines, Firefly dan MASwings adalah syarikat penerbangan pertama yang membolehkan ketersambungan Gate-to-Gate untuk penumpang oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM). Berkuat kuasa 1 Julai 2023, penumpang di syarikat penerbangan ini boleh memastikan peranti elektronik peribadi dan mudah alih (PED) mereka dihidupkan sepanjang perjalanan dari menaiki pesawat sehingga turun dari pesawat di destinasi. Ini juga bermakna anda tidak perlu mematikan telefon anda sepenuhnya semasa berlepas dan mendarat mulai bulan depan di syarikat penerbangan MAG.
Anda boleh menggunakan telefon dan tablet anda semasa berlepas dan mendarat
Pada masa ini, penumpang dikehendaki oleh peraturan untuk mematikan PED mereka semasa berlepas dan mendarat yang termasuk telefon bimbit, tablet dan peranti pegang tangan kecil lain yang disimpan di dalam poket tempat duduk penumpang. Dengan perkembangan terkini, anda boleh menggunakan peranti asalkan anda mendayakan ‘mod penerbangan’. Ini juga bermakna anda boleh terus menonton filem anda yang dimuat turun semasa berlepas sehingga anda mendarat di destinasi.
WiFi percuma untuk penumpang Business Suite dan Business Class
Malaysia Airlines juga telah mengumumkan bahawa ia akan menawarkan WiFi percuma untuk semua penumpang Business Suite dan Business Class dari 1 Julai hingga 31 Disember 2023. Tawaran itu juga diberikan kepada ahli Enrich Platinum, tanpa mengira kelas perjalanan mereka. Tawaran WiFi percuma ini tersedia pada 20 pesawat yang dilengkapi dengan WiFi dan ia menawarkan lebar jalur 512kbps dengan had data 100MB setiap sektor.
Semua penumpang juga boleh berhubung melalui tawaran WiFi bayar setiap penggunaan syarikat penerbangan dan menikmati hiburan dalam penerbangan tanpa wayar melalui perkhidmatan MHStudio berasaskan webnya.
Ketua Pegawai Eksekutif MAG Ahmad Luqman Mohd Azmi berkata, “Kami komited untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan yang luar biasa dan pengalaman perjalanan yang inovatif yang meletakkan pelanggan di tengah-tengah segala yang kami lakukan. Dengan mendayakan sambungan pintu ke pintu merentasi semua syarikat penerbangan kami, ia membolehkan penumpang kekal berhubung sepanjang perjalanan mereka bersama kami; sama ada untuk memastikan orang yang mereka sayangi dikemas kini semasa bergerak atau menyelesaikan beberapa kerja semasa penerbangan mereka. Sebagai sebahagian daripada strategi ketersambungan kami, kami akan secara aktif mengembangkan bilangan pesawat kami yang dilengkapi dengan Wi-Fi untuk memberikan pengalaman dalam penerbangan yang lebih baik kepada pelanggan kami yang dihargai. Dengan tumpuan pada keselamatan, keselesaan dan kemudahan, kami berdedikasi untuk menjadikan perjalanan udara lebih mudah diakses dan menyeronokkan untuk semua penumpang kami. Kami akan terus melabur dalam teknologi dan perkhidmatan yang inovatif untuk memenuhi keperluan yang berubah-ubah dan memberikan keselesaan kepada penumpang kami sebagai tetamu ke ‘rumah’ kami.”
MAG berkata ia akan terus mengambil langkah proaktif untuk meningkatkan pengalaman pelanggannya merentas semua titik sentuh dan ia akan memulakan beberapa inisiatif peningkatan produk untuk menyegarkan keseluruhan pengalaman kabin. Kumpulan syarikat penerbangan itu berkata ini termasuk pemodenan pengalaman dalam penerbangan daripada tempat duduk kepada hiburan dalam penerbangan, sambil mengekalkan keselamatan dan keselesaan penumpang sebagai terasnya.
Seperti yang diumumkan tahun lepas, Malaysia Airlines sedang menyegarkan kabin Boeing 737nya dengan tempat duduk ringan yang didatangkan tanpa skrin hiburan dalam penerbangan. Sebaliknya, semua tempat duduk akan disertakan dengan pemegang peranti peribadi dan sepasang port pengecasan (USB-A dan USB-C). Kabin 737 yang baru diubah suai menawarkan sejumlah 174 tempat duduk (12 kelas perniagaan, 162 kelas ekonomi), iaitu 14 tempat duduk lebih banyak daripada kabin sebelumnya.