Smart #1 Malaysia: SUV elektrik membuat penampilan pertama menjelang pelancaran Q4 2023 (VIDEO)

Donna

KUALA LUMPUR, 22 Julai — Kami telah mendengar tentang kepulangan Smart yang akan datang ke Malaysia selama setahun setengah sekarang, tetapi kami akhirnya mendapat rasa pertama kami tentang rupanya.

Proton New Energy Technology (Pro-Net), anak syarikat Proton, telah mendedahkan bahagian luar Smart #1 Premium yang akan mula dijual pada suku keempat tahun ini.

Kereta itu adalah model baharu pertama Smart sejak Mercedes-Benz menjual 50 peratus jenama itu kepada Geely pada 2019, dan oleh itu ia mempunyai elemen daripada kedua-dua syarikat.

#1 ialah SUV elektrik kompak bersaiz Ora Good Cat dan Mini Countryman, bermakna ia lebih kecil daripada pesaing seperti BYD Atto 3, Mercedes-Benz EQA, Volvo XC40 EV dan BMW iX1. Ia berukuran 4,270mm panjang, 1,822mm lebar dan 1,636mm tinggi, dengan jarak roda 2,750mm.

Semasa Geely mengendalikan kejuruteraan kereta itu, #1 dibina di atas Seni Bina Pengalaman Lestari (SEA) syarikat, yang sama yang menyokong Volvo EX30 baharu.

Reka bentuk, bagaimanapun, semuanya adalah Mercedes, jadi #1 mempunyai petunjuk bahasa reka bentuk Sensual Purity organik jenama itu, tetapi dengan isyarat penggayaan yang lebih muda.

Ini termasuk lampu depan LED matriks lebar penuh dan lampu belakang LED, yang mempunyai rupa berbentuk X dan memainkan urutan alu-aluan apabila kereta dibuka kunci; malah mereka akan mempersembahkan pertunjukan cahaya gaya Tesla yang boleh diaktifkan melalui sistem infotainmen.

Butiran lain termasuk bonet kulit kerang, pemegang pintu siram, tingkap tanpa bingkai dan reka bentuk bumbung terapung.

Yang terakhir ini disempurnakan oleh logo Pintar di sudut belakang; ini diterangi, begitu juga gril hadapan. Model Premium menunggang roda aloi 19-inci dalam reka bentuk muka rata aerodinamik.

Kami masih belum dapat menunjukkan bahagian dalam #1 kepada anda, tetapi kami boleh memberitahu anda bahawa bahagian dalam rekaan Mercedes adalah seperti yang kami lihat dalam imej yang dikeluarkan secara global. Ia menampilkan papan pemuka berbentuk Y yang tersendiri dan konsol tengah tinggi, di atasnya dengan skrin sentuh tengah 12.8 inci.

Sistem infotainmen dibangunkan oleh anak syarikat Geely ECARX, syarikat yang sama yang membantu membangunkan sistem Atlas untuk Proton; tidak seperti yang kedua, versi Smart menampilkan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar sebagai standard.

Anda juga akan menemui paparan instrumen 9.2 inci yang tipis, pengecas wayarles Qi, konsol tempat letak tangan yang disejukkan, sistem bunyi Beats 13 pembesar suara dan pintu belakang berkuasa bebas tangan.

Walau bagaimanapun, bahagian parti model Premium adalah bumbung kaca panoramik gergasi yang, berbeza dengan Volvo C40 dan Jaguar I-Pace, dilengkapi dengan pelindung matahari berkuasa.

Dalaman berspesifikasi Eropah ditunjukkan.  — gambar SoyaCincau

Dalaman berspesifikasi Eropah ditunjukkan. — gambar SoyaCincau

Di tempat lain, tempat duduk boleh laras kuasa di bahagian hadapan dan dilengkapi dengan fungsi masuk/keluar yang mudah untuk pemandu, manakala bangku belakang berbelah 60:40 boleh bersandar dan meluncur ke hadapan dan ke belakang.

Yang terakhir ini membantu dengan but kecil 323 liter, yang boleh dikembangkan kepada 411 liter dengan menggelongsor tempat duduk belakang sepenuhnya ke hadapan.

Sebagai alternatif, anda boleh melipatnya rata sepenuhnya untuk meningkatkan kapasiti bagasi kepada 986 liter. But depan berukuran 15 liter.

Dari segi keselamatan, #1 tersedia dengan beberapa bantuan pemandu, termasuk brek kecemasan autonomi, kawalan pelayaran adaptif dan bantuan pemusatan lorong untuk pemanduan separuh autonomi Tahap 2, dan ia juga boleh melakukan perubahan lorong automatik.

Terdapat juga bantuan stereng mengelak dan bantuan parkir dalam senarai. Pada masa ini, tidak jelas sama ada ciri ini akan ditawarkan di Malaysia.

Tiada spesifikasi didedahkan untuk pasaran kami, tetapi di Eropah, Premium #1 dikuasakan oleh motor tunggal di bahagian belakang yang menghasilkan 200kW (268hp) dan 343Nm tork.

Itu sudah cukup untuk mendapatkannya dari sifar hingga 100km/j dalam masa 6.7 saat dalam perjalanan ke kelajuan tertinggi 180km/j. Bateri litium ternary 66kWh menyediakan jarak 440km pada kitaran WLTP.

Bagi pengecasan, #1 boleh menerima pengecasan pantas DC sehingga 150kW, mengisi bateri daripada 10 hingga 80 peratus dalam masa kurang dari 30 minit.

Kereta itu juga merupakan salah satu daripada segelintir dalam pasaran yang menyokong pengecasan AC sehingga 22kW, yang melengkapkan penanda aras yang sama dalam masa kurang daripada tiga jam.

Selain daripada #1 biasa, Pro-Net juga mempunyai rancangan untuk memperkenalkan versi Brabus yang lebih sporty. Model pacuan semua roda ini menghasilkan 315kW (422hp) dan tork 584Nm, membolehkannya melengkapkan pecut abad dalam hanya 3.9 saat.

Dengan prestasi sebanyak ini, jaraknya menurun sedikit kepada 400km. — SoyaCincau

Tags

Related Post

Leave a Comment