LOHNE (Jerman), 17 Julai — Di perkampungan Lohne di barat Jerman, di mana satu-satunya kedai runcit ditutup awal tahun ini, penduduk kini membeli-belah makanan mereka di atas bas pasar raya merah dan hijau yang bergolek ke dataran utama sekali seminggu.
Selama 90 minit, penduduk tempatan berpeluang membeli barangan keperluan tanpa perlu menaiki kereta untuk memandu ke kedai terdekat.
Pasar raya atas roda ialah projek perintis antara peruncit makanan ketiga terbesar di Jerman, REWE, dan syarikat kereta api dan pengangkutan Deutsche Bahn.
Bas itu mula melakukan perjalanan pada Mac, memenuhi perkampungan luar bandar di negeri Hesse di mana kedai-kedai bata-dan-mortar menjadi pemandangan yang semakin jarang, menjadikan beberapa kawasan yang dipanggil padang pasir makanan.
Bagi kira-kira 600 penduduk Lohne, di mana balkoninya dihiasi dengan geranium berwarna-warni, ketibaan bas beli-belah REWE merupakan pemandangan yang mengalu-alukan selepas satu-satunya pasar mini di kampung itu ditutup untuk selama-lamanya pada musim bunga.
“Saya boleh mendapatkan perkara asas di sini,” kata Inge Nehreng, 90 tahun, yang menunggang trike elektriknya sejauh tiga kilometer (1.8 batu) untuk menyertai pertemuan bas mingguan.
“Jika saya memerlukan sesuatu yang istimewa, saya pergi ke kedai serbaneka,” tambahnya.
Diparkir di dataran kampung, bas selekoh sepanjang 18 meter (60 kaki) membawa lebih 950 produk setiap hari.
Buah-buahan dan sayur-sayuran segar dipamerkan di luar bas, manakala di dalam pilihan terdiri daripada bahan makanan hingga rokok, surat khabar, sabun dan kondom.
“Satu-satunya perkara yang hilang ialah lampin dan kain lap basah,” kata Yasmine Schneider, 34, yang membeli-belah bersama anak kecilnya Felix.
Pasar raya mudah alih juga telah menjadi tempat pertemuan yang popular, peluang untuk penduduk yang sering warga emas mengejar masa mendapatkan barangan runcit mingguan mereka.
“Selepas membeli-belah, kami duduk di bangku dan bercakap sedikit,” kata Ursula Sauer, 85 tahun, yang tinggal bersendirian.
Mengekalkan hubungan kampung
Dari Isnin hingga Sabtu, bas pasar raya itu meliputi laluan sejauh 600 kilometer, berhenti di 23 kampung.
Harga di atas kapal “sama” seperti di pasar raya REWE, kata Joern Berszinski, yang menguruskan bas pasar raya itu.
Deutsche Bahn menyediakan pemandu untuk projek itu, manakala juruwang atas kapal digaji oleh REWE.
Di sebalik tarikannya, ia masih dapat dilihat sejauh mana keuntungan perkhidmatan bas itu.
“Ia mengambil masa tiga tahun untuk sebuah kedai pegun untuk memperoleh keuntungan, bas juga boleh mengambil masa beberapa tahun,” kata Berszinski, yang telah menjalankan francais di bawah sepanduk REWE selama 30 tahun.
Titik jualan utama untuk pasar raya mudah alih ialah REWE boleh menjangkau lebih ramai pelanggan dengan satu pasukan jualan.
“Pada masa kekurangan pekerja mahir, itu adalah satu kelebihan,” kata Frank Klingenhoefer, yang bertanggungjawab ke atas perkhidmatan mobiliti di Deutsche Bahn Regio.
Projek bas itu tidak disedari di Jerman, di mana hampir 2,000 pasar raya dengan keluasan kurang daripada 400 meter persegi (4,300 kaki persegi) telah ditutup sejak sedekad lalu, menurut kumpulan penyelidikan runcit EHI.
“Banyak komuniti di wilayah lain telah menyatakan minat,” kata Klingenhoefer.
Kumpulan pasar raya REWE merancang untuk menunggu sehingga tamat projek perintis pada Mac 2025 sebelum memutuskan sama ada untuk berkembang.
Deutsche Bahn sudah mempunyai lapan “bas perubatan” yang merentasi kawasan luar bandar untuk merawat penduduk Jerman yang semakin tua di kawasan terpencil.
Ia juga mempunyai rancangan untuk bas yang menawarkan perkhidmatan perbankan.
Klingenhoefer berkata dia boleh membayangkan perkhidmatan seperti pembaikan kasut dan pakaian pada roda juga, apa-apa sahaja “di mana keperluan satu kampung adalah terlalu kecil” untuk mewajarkan pelaburan batu bata-dan-mortar. — AFP